החלטתם לקחת את ציוד הצילום שלכם צעד קדימה? מתכננים רכישת עדשות לצילום נוף ולא בטוחים איך ומאיפה להתחיל? הפוסט הבא מנסה לעזור קצת בפתרון הבעיה. המדריך לרכישת עדשות לצילום נוף
הפוסט הקודם בנושא עסק בבחירת גוף מצלמה לצילום נוף. כמו בפוסט המצלמות, גם כאן אין כוונה לערוך סקירת דגמי עדשות אלא לתת קווים מנחים ודגשים עבור מי שהחליט שצילום נוף זה הקטע שלו. על מה לשים לב ומה כדאי לקחת בחשבון כשאתם מתכננים לרכוש ציוד צילום חדש, בין אם זו המצלמה הראשונה שלכם ובין שאתם משדרגים את הציוד הקיים. המדריך לרכישת עדשות לצילום נוף יצאנו לדרך
תאימות לגוף המצלמה
עניין טכני וכמעט ברור מאליו, ובכל זאת חשוב להתייחס. לפני הכל העדשה חייבת להתאים לגוף המצלמה שברשותכם (או זה שאתם מתכננים לרכוש). אחרת זה פשוט לא יעבוד. תושבות העדשה אינן אוניברסליות והן שונות מיצרן מצלמות אחד לשני, מה שאומר שעדשות של קנון למשל לא יתאימו למצלמות של ניקון (ולהיפך). ליצרני עדשות "צד שלישי" (חברות שמייצרות עדשות בלבד ולא מצלמות) יש גרסאות שונות לאותה העדשה שמתאימות ליצרני הגופים השונים. אלו מבטיחות חיבור נכון של העדשה לגוף המצלמה ושליטה מלאה בפוקוס האוטומטי ובצמצם. אבל גם כשאתם רוכשים עדשה שמיוצרת על ידי יצרן הגוף עצמו עליכם לוודא שהיא מתאימה לגודל החיישן (פול פריים או קרופ) ולסוג המצלמה - DSLR או מירורלס (במקרה זה אפשר לרכוש מתאם מתאים). לפני הרכישה ודאו עם המוכר בחנות או באתר האינטרנט של היצרן שהעדשה מתאימה לגוף המצלמה שברשותכם.
כמה גבוה (ויקר) ללכת
שאלת מיליון הדולר. איכות העדשה תורמת לאיכות התמונה וחשובה לא פחות (ורבים יגידו שהרבה יותר) מגוף המצלמה. בעוד שחלק מהתכונות המעולות של מצלמות הקצה פחות משמעותיות לצילום נוף (מערכת פוקוס מתקדמת, קצב צילום ברצף ועוד), מעדשות מעולות יהנו כל סגנונות הצילום. זאת ועוד, בניגוד לטכנולוגיית המצלמות שמתעדכנת כל הזמן ומתיישנת במהירות יחסית, עדשות טובות ישרתו אתכם נאמנה שנים ארוכות מאוד. האופטיקה לא ממש משתנה וכשהיא טובה היא טובה ותישאר כזו להרבה שנים קדימה. זה לא אומר שחייבים לרוץ לרכוש עדשות קצה, ממש לא, אבל זה מעניק יתרון בנקודות להשקעה בעדשות על פני גוף המצלמה. (או לפחות לשקול היטב אם עדשות הן המקום הנכון לחסוך בו, וכמה).
זום או פריים
שאלה נצחית עם מספר תשובות כמספר העונים (ויותר). עדשת זום היא עדשה בעלת אורך מוקד משתנה בעוד שבעדשת פריים אורך המוקד קבוע. גמישות היא שם המשחק בצילום נוף לכן בשורה התחתונה לצילום נוף - עדשות זום. ואם פעם עוד היתה טענה שעדשות הזום איכותיות פחות, היום זה כבר לא מחזיק מים ועדשות הזום הגבוהות של היצרנים הטובים אינן נופלות באיכות האופטיקה מעדשות הפריים (הן כן קצת כבדות ויקרות יותר). לא בכדי השילוש הקדוש (14-24 מ"מ, 24-70 מ"מ, 70-200 מ"מ) קיים במגוון של כל יצרני העדשות המובילים ובתיק של כל כך הרבה צלמי נוף ברחבי העולם.
אורכי מוקד
מנעד אורכי המוקד השימושיים בצילום נוף רחב למדי, אולי הרחב ביותר מכל סגנונות הצילום. לכל מילימטר בטווח שבין 14 מ"מ ל-200 מ"מ (ואף יותר) תמצאו את הסיטואציה שמתאימה לו. הנחמה היחידה היא שלא חייבים להתחיל בבת אחת עם כל הטווח הגדול הזה (אבל מצד שני די מהר תגלו איפה המילימטרים שחסרים לכם). עדשות אולטרה רחבות (14 או 16 מ"מ) פופולריות מאוד בצילום נוף ומאפשרות להתקרב מאוד ולהדגיש את חזית התמונה (הפורגראונד). אצל רבים מצלמי הנוף אלו הן העדשות השימושיות ביותר שכמעט לא יורדות מהמצלמה. הייתי מתחיל משם, ומעדשת אמצע (24-70 מ"מ, 24-105 מ"מ וכדומה) שהיא מאוד רב גונית ומתאימה לצילום במגוון סגנונות (ולא רק נוף). עדשות טלה נהדרות כדי לבודד נושאים כמו פסגות הרים, עצים, גלים ועוד והן מעט נישתיות יותר בצילום נוף. שימו לב שאורכי המוקד הנ"ל מתייחסים לחיישני פול פריים. אם ברשותכם מצלמה עם חיישן קרופ אורך המוקד האקטואלי יהיה בערך פי 1.5 מהרשום (תלוי ביצרן המצלמה).
מפתח צמצם מקסימלי
כאן המקום שצילום נוף דווקא סלחן יחסית. למעט בצילומי לילה וכוכבים אין לרוב בצילום נוף צורך בצמצם פתוח מאוד. נהפוך הוא, בדרך כלל נצלם נוף בצמצמים סגורים יחסית על מנת לקבל עומק שדה גדול. אין ספק שעדשות זום צמצם f/2.8 הן מעולות, אבל הן גם יקרות מאוד וכבדות. עדשות עם צמצם מקסימלי f/4 של היצרנים הטובים יהיו מצוינות בהחלט, כמעט שלא נרגיש בהבדלים (למעט כאמור בצילום לילה וכוכבים), ונהנה ממחיר מעט יותר נוח וממשקל נמוך יותר. ואם אתם בעניין של צילום כוכבים והתקציב הנדרש בידכם שקלו ברצינות את עניין ה F/2.8 עבור העדשה הרחבה ביותר שלכם.
צמצם קבוע או משתנה
בעדשות זום איכותיות מפתח הצמצם המקסימלי קבוע ואינו תלוי באורך המוקד שבשימוש. אלו הן עדשות מסובכות יחסית לייצור, יקרות יותר וכבדות יותר אבל גם איכותיות יותר. מה לבחור תלוי כמובן בתקציב של כל אחד אבל העדיפות באופן טבעי היא לעדשות עם מפתח הצמצם הקבוע האיכותיות יותר.
משקל
עדשות הקצה בעלות מפתח הצמצם הרחב (f/2.8) לא רק יקרות באופן שערורייתי הן גם גדולות, עתירות זכוכית וכבדות באופן שערורייתי לא פחות. וככל שאורך המוקד שלהן גדול יותר כך נרגיש זאת יותר. כצלמי נוף כדאי לקחת זאת בחשבון, גם אם התקציב שברשותנו מאפשר לנו לרכוש אותן. נכון, האיכות האופטית שלהן נפלאה, אבל בסוף צריך לסחוב את כל הטוב הזה על הגב, יחד עם גוף המצלמה, החצובה ויתר הציוד. שיקול זה רלוונטי במיוחד למי שמתכנן טיולי צילום רגליים (הלו, יש כאן מישהו שלא?!).
איכות בנייה ועמידות
בצילום נוף וטבע הציוד שלנו עובד לא פעם בתנאי שטח מאתגרים. כמו בגוף המצלמה כך גם בעדשות, חוזק ועמידות לפגעי מזג אויר, לחות ואבק הן תכונות רצויות מאוד כדי לשמור את העדשות שלנו לאורך שנים ארוכות. תכונות אלו קיימות לצערנו בעיקר בעדשות היקרות יותר.
מותג מקורי או תואם
עוד שאלה נצחית ללא תשובה חד משמעית. בעבר העדשות המיוצרות על ידי יצרני המצלמות נחשבו איכותיות יותר בעוד שעדשות תואמות של חברות צד ג' (יצרני עדשות שאינם מייצרים מצלמות) נחשבו פשרה במחיר נוח. אך הדברים השתנו וליצרני צד ג' הטובים יש כיום גם עדשות איכותיות ביותר שספק גדול אם נופלות מאלו של יצרני המצלמות עצמם. המחיר לעומת זאת, עדיין יותר נוח מהסדרות התואמות של יצרני המקור. אז מה עדיף? סורי, אין תשובה (אולי עדיין המקוריות בנקודות. אולי).
מייצב תמונה
יותר ויותר מצלמות מירורלס מתקדמות כוללות מייצב תמונה בגוף המצלמה ובכך חוסכות את הצורך במייצב בעדשות. המייצב משמעותי בצילום מהיד, בתנאי תאורה מאתגרים ובעיקר בעדשות בעלות אורך מוקד גדול. כצלמי נוף שמצלמים כמעט תמיד על גבי חצובה המייצב משמעותי פחות, אבל אם אתם נוהגים לצלם מהיד יכולה להיות לכך חשיבות (במידה כאמור ואין מייצב מובנה בגוף המצלמה שלכם).
עדשות קיט
הניסיון הוא המורה הטוב ביותר, גם בצילום. לכן אם אתם בתחילת הדרך ולא בטוחים עדיין מה נכון לכם וכמה כדאי להשקיע שקלו לרכוש את עדשת הקיט שהיצרנים מציעים ביחד עם גוף המצלמה. אמנם אלו לא העדשות הטובות ביותר אך הן מציעות לרוב איכות סבירה ויותר במחיר נוח ועסקה טובה להתחלה. עם הזמן תלמדו מה סגנון הצילום האהוב עליכם, מה חסר לכם ואיפה כדאי לכם להשקיע.
בשורה התחתונה
עדשות הן פריט משמעותי ביותר בעל השפעה ישירה על איכות התמונה והן יכולות לשרת אתכם נאמנה שנים רבות. כרגיל, איזון הוא שם המשחק. איזון בין המחיר והאיכות לצרכים שלכם ובין איכות העדשות ליתר מרכיבי הציוד שברשותכם. שקלו לרדת דרגה בגוף המצלמה לטובת עדשות איכותיות יותר והשאירו לעצמכם תקציב מספיק לציוד הנוסף הנדרש. זה נכון שציוד טוב אף פעם אינו זול אבל אפשר בהחלט להגיע לתוצאות מעולות עם ציוד בסיסי יותר ולהתקדם בהמשך. עשו מחקר שוק, חרשו את האינטרנט, למדו על התכונות השונות ומה נחוץ לסגנון הצילום שלכם.
להבין את הסימונים
כדי לבלבל את הלקוחות היצרנים השונים משתמשים בשיטות סימון שונות לעדשות שלהם אליהן הם מוסיפים עוד כל מיני אותיות כדי לציין תכונות שונות של העדשה. הטבלה הבאה מנסה לעשות קצת סדר, אבל בכל מקרה ההמלצה היא להתייעץ עם המוכר או לוודא באינטרנט את תאימות העדשה לגוף המצלמה שלכם.
| DSLR/ Mirrorless | FF/CROP (DSLR) | FF/CROP (Mirrorless) |
ניקון | F / Z | FX / DX | Z / Z DX |
קנון | EF / RF | EF / RF | EF S / RF S |
סוני | AL / EL | -- / DT | FE / E |
סיגמה |
| DG / DC | DG / DC |
טמרון |
| Di / Di-I | Di / Di-I |
דוגמאות לעדשות של ניקון:
דוגמא של סוני:
Comments