נחלים ומפלים הם לא רק יעדי טיול אהובים, הם גם לוקיישנים נהדרים לצילום נוף. אז אם גם אתם בעניין של לצלם אותם הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להצליח.
מתי
ימים מעוננים יוצרים אור מסונן ואחיד והם אידאליים לצילום נחלים ומפלים. בימים מעוננים חלקית אפשר פשוט לחכות שהשמש תסתתר מאחורי ענן ורק אז להקליק. ימים בהירים אפשריים גם הם, רק רצוי להיזהר מקונטרסטיות חזקה מידי, החזרי אור מהמים וכתמי שמש בהירים. כמו תמיד, עדיף לצלם בתחילת היום או לקראת סופו כשהשמש נמוכה והאור המרוכך חודר דרך צמרות העצים. ימים עם כיסוי עננים רב מאפשרים להאריך את שעות הצילום גם מעבר לכך.
העונה
אפשר לצלם נחלים כל השנה, אבל העונה יכולה בכל זאת להוות לעיתים שיקול שכדאי לקחת בחשבון. עוצמת הזרימה או שלגים שמונעים גישה בחורף למשל, או יובש בקיץ. זכרו שבמקומות רבים ספיקת השיא של המים היא דווקא באביב (תקופת הפשרת השלגים) ולא בחורף. באזורים רבים הסתיו על צבעיו המרהיבים הוא עונה נפלאה לצילום בנחלים בעוד שבאביב הצבע הירוק הוא השולט. דווקא החורף יכול במקומות מסוימים להיות פחות אטרקטיבי כשהעצים ערומים והקרקע מושלגת. כמו תמיד, שיעורי בית ותכנון מקדים יכולים למנוע תסכול ואכזבות, בוודאי במקומות שאנחנו מכירים פחות.
הגדרות צילום
אנרגיה ותנועה לא חסרים כאן, הדגישו אותם באמצעות מהירויות תריס נמוכות יחסית. אפשר להשיג זאת על ידי איסו הכי נמוך וצמצם סגור יחסית או לחילופין שימוש בפילטר מתאים (ראו בהמשך). משך החשיפה תלוי בעוצמת זרימת המים ובתוצאה שתרצו לקבל. ככל שזמן החשיפה ארוך יותר כך יראו המים "חלביים" יותר. נסו מספר אופציות כדי שתוכלו אחר כך לבחור את זו שנראית לכם ביותר. שימו לב לתנועת העלים והענפים, במיוחד אם יש רוח. בדקו את האזורים החשודים על ידי הגדלת התמונה במסך האחורי של המצלמה. במידת הצורך כדאי לשלב חשיפות בעריכה כדי שהם לא יצאו מטושטשים מידי. כדי לצלם בחשיפות ארוכות צריך להשתמש בחצובה ומומלץ (מאוד) בשלט או בטיימר הפנימי של המצלמה (ראו סעיף ציוד בהמשך).
קומפוזיציה
אם יש מפל הוא יהיה בדרך כלל הנושא. חפשו עבורו אלמנטים משלימים ונסו ליצור הולכת עין. עצים, סלעים, מפלונים קטנים ותנועת המים הם חלק משלל האפשרויות שהנחל מציע. השתמשו בהם לטובת הקומפוזיציה אבל השתדלו להימנע מעודף אלמנטים שמושכים את העין. איזון הוא שם המשחק. היכנסו למים במידת האפשר והתקרבו לפורגראונד. נסו לצלם מגבהים שונים ובאורכי מוקד שונים. השתדלו להימנע מכתמי שמיים בהירים (שלא לדבר על שרופים). הללו יוצרים שטחים ריקים שמושכים את העין ויוצרים הפרעה. צילום באוריינטציה אופקית ושימוש באורך מוקד גדול יותר יכולים לעזור בעניין זה.
ציוד
חצובה יציבה היא פריט חובה בצילום נוף בכלל ונחלים ומפלים בפרט. היא תאפשר לכם לדייק את הקומפוזיציה ולצלם במהירויות חשיפה איטיות בלי לטשטש את התמונה. חשוב שהחצובה תהיה מאיכות טובה, חזקה ויצבה, במיוחד אם אתם נכנסים למים. מידע על חצובה לצילום נוף ניתן למצוא כאן. שלט חיצוני מומלץ כדי למנוע תזוזה של המצלמה בעת הלחיצה. אפשר להשתמש לצורך כך גם בטיימר הפנימי של המצלמה. ביגוד ונעליים/סנדלים לכניסה למים. בד ניגוב נגד רסיסי מים בכיס, ובמפלים גדולים שיוצרים רסס רב גם כיסוי למצלמה או שקית ניילון בגודל מתאים. קפה/תה ונשנושים, כמו תמיד.
פילטרים
בזמן האחרון אני ממעט להשתמש בפילטרים אבל כאן, כלומר בנחל, זהו המגרש הביתי שלהם. של הפילטר המקטב (פולרייזר) בעיקר. הפילטר המקטב חוסם החזרי אור מפריעים וברק מהמים, מהסלעים הרטובים ומהעלים, פעולה שלא ניתן לבצע מאוחר יותר בעריכה. בנוסף הוא מדגיש את הצבעים ומפחית מעט את כמות האור (בין 1 ל-3 סטופים) ובכך מסייע להאריך את זמן החשיפה. פילטר Neutral density (או בקיצור ND) פשוט מפחית חלקית את כמות האור שמגיעה לחיישן ומאפשר לצלם בחשיפות ארוכות יותר מהרגיל (לצורך מריחת המים במקרה שלנו). הוא זמין במספר עוצמות הנמדדות בסטופים כשכל סטופ מייצג מחצית (או כפול) מכמות האור. פילטר ND3 למשל מפחית את כמות האור פי 2 בחזקת 3 כלומר פי 8 ומאפשר בהתאם להאריך את זמן החשיפה פי 8 (כשכל יתר התנאים שווים).
שמרו על עצמכם ועל המקום
בדקו בזהירות את המקום לפני שאתם נכנסים עם הציוד למים. הזרמים עלולים להיות חזקים בהרבה ממה שלעיתים נראה. ודאו שהמים לא עמוקים מידי במקום בו אתם רוצים לצלם. רק אחרי שאתם בטוחים היכנסו עם הציוד. אזנו ויצבו היטב את החצובה לפני שאתם מחברים אליה את המצלמה ואל תעזבו אותה לפני שאתם בטוחים שהיא יציבה. ליתר בטחון לפפו את רצועת המצלמה סביב הצוואר. היזהרו מסלעים חלקים מעל ומתחת לפני המים. שמרו על הטבע. אם יש זבל שמפריע בפריים פשוט אספו אותו, זה ישמור על המקום (ויחסוך עבודת פוטושופ מיותרת).
Comentarios